Sunday, June 28, 2009

PILIHANRAYA KECIL DUN MANEK URAI

Pilihanraya datang lagi.Kali ini di negeri Kelantan.Negeri di bawah Pemerintahan PAS.Calon-calon bagi Parti Pas telah pun di umumkan begitu juga calon dari Barisan Nasional.Letih sangat rasanya untuk melihat satu lagi Pilihanraya.Walaupun saya bukan pengundi dan rakyat Kelantan.Tetapi untuk mendengar,melihat,mengikuti satu lagi "Perang"dalam merebut sebuah kerusi bisu yang menjadi satu lambang kekuatan dan kekuasaan sesebuah Parti Politik,tak kira di Negara ini maupun di Negara-Negara di Dunia.
Pilihanraya kecil ini walaupun tidak dapat di elakkan Takdir dan Ajal-Maut kerana Kematian Adun Manek Urai bukan kehendak manusia.Semua ketentuan Ilahi tiada sesiapa dapat menolaknya.
Tetapi pilihanraya ini sekali lagi menemukan dua Parti Orang Melayu beragama Islam.Parti yang sememangnya menjadi dua Parti yang mewakili orang melayu..selalu saya sedih bila dua Parti ini bertembung.Ini kerana akan adalah caci,hamun ,fitnah menfitnah sesama sendiri,terutama di pihak Parti Pas.Akan bergegarlah kawasan Manek Urai tak kira siang atau malam.Ceramah-ceramah di sana-sini di ceruk pelusuk kawasan manek Urai ini.Tanpa mereka sedari mereka menelanjangkan saudara mereka sendiri,iaitu saudara sesama Islam.
Tapi demi Kuasa,Kekuatan dan Nafsu memerintah semua di buang dan di tolak ketepi.Sanggup memakan saudara seagama sendiri demi kepentingan sendiri.Sanggup menolak sesama Agama dan sanggup memeluk dan duduk sesama musuh Islam demi menegakkan keangkuhan diri.
Sedih sekali apabila mengenangkan mengapa umat Nabi akhir zaman ini,sebagai umat yang begitu istimewa sebagai Umat Nabi Muhammad bermusuhan,bertentangan pendapatan didalam arus pesada politik yang tiada kesudahannya.
Saya sedih mengapa para Ulama dan Pemimpin Islam tidak duduk semeja,tidak mahu bertentang mata bagi mencari satu titik penyelasaian dan bagi kemurnian Agama ALLAH yang indah ini.Di mana letaknya keindahan Islam itu.Di mana perginya nilai-nilai keperimanusiaan di benak kepala para Imam dan yang di katakan Pejuang Islam.
Saya sedih mendengar tempohari Presiden Amerika sendiri,Obama telah menyatakan bahawa beliau sesememangnya mengakui Malaysia sebagai Negara Islam yang mempunyai rakyat yang berbilang bangsa dan Agama.Obama juga mengagumi Negara Malaysia sebagai Negara Islam yang mempunyai berbagai bangsa dan Agama.Malaysia kata Obama amat isteimewa dan unik.
Apa lagi yang rakyat maupun Pemimpin dalam Parti Pas maukan,sedangkan malaysia sudah di akui oleh seorang pemimpin Bangsa Asing yang Besar seperti Presiden Obama.
Renung-Renung dan Fikir-Fikirkan lah wahai saudara seagama Islam sekelian.

1 comment:

  1. Wahai Perwaris Melayu...
    Prk Manik Urai dah jadi manik terurai...
    Manusia tak sadar diri....
    1Malaysia......

    ReplyDelete